Masivní výpadek Facebooku, Instagramu i WhatsApp ukazuje na pokračující spojení těchto služeb

Ve středu 3. července přestaly na Facebooku, Instagramu i WhatsApp fungovat (zejména) obrázky. Příspěvky v newsfeedu se ukazovaly, bylo možné komentovat, lajkovat i sdílet, ale nebyly vidět žádné obrázky. Zlobily i některé další věci, zejména přístup do Nastavení účtu. Obrázky nefungovaly ani v přímých zprávách, nebylo je možné ani nahrávat.

2019-07-04 08_49_29-Window.png

TIP: Jak zjistím, jestli má Facebook výpadek? A nejenom Facebook, jakýkoli web. si nastudujte, pokud vám totiž na Facebook, Instagramu, WhatsApp, Twitteru něco nefunguje, je vždy dobré začít ověřením, zda to není výpadek jinde než u vás v počítači či mobilu.

Facebook po několika hodinách výpadku uvedl, že došlo k výpadku CDN (Content Delivery Network), tedy systému co slouží k zrychlení dodávání obsahu, v tomto případě právě obrázků (ale i videa). Na výpadku je zajímavé to, že Facebook pokračuje ve spojení všech služeb, byť v tomto případě jde nejspíš pouze o využití jedné společné CDN a tím i úsporu nákladů. Má to ale i jeden klasický vedlejší efekt – výpadek takovéhoto systému se pak dotkne všeho co Facebook provozuje a vlastní.

Výpadek trval přitom skoro 24 hodin a měl být (opět) způsoben nasazením chybné konfigurace.

TIP: Jak funguje Down Detector? Co byste měli vědět o téhle užitečné službě je extrémně užitečné čtení, zejména pro média, která se na této služeb snaží určovat rozsah výpadků.

Nesouvisející maličkost je to, že ve stejnou dobu postihl výpadek i Twitter.

Velmi zábavný vedlejší efekt výpadku byl ten, že si uživatelé konečně všimli, že Facebook už několik let fotografie algoritmy doplňuje o popisek co na nich je (viz The big Facebook outage offers a behind-the-scenes look at how the social network’s AI ‚sees‘ your photos and interprets them for blind users)

Mnozí v tom paradoxně hledají jakési spiknutí, ve skutečnosti jde o užitečnou službu pro nevidomé. Ti se alespoň zhruba dozví co se na fotografií nachází.  Pokud byste si to snad chtěli nasimulovat, tak prakticky každý prohlížeč umí vypnout zobrazování obrázků

 

Reklamy